tag:blogger.com,1999:blog-8307051667618839049.post5819343139421128846..comments2023-04-03T03:49:27.516-07:00Comments on del 9 al 21: Del cafè per a tots a la veritable qualitatRamonhttp://www.blogger.com/profile/08325966358150725386noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-8307051667618839049.post-79252090401951351792010-10-09T02:26:06.488-07:002010-10-09T02:26:06.488-07:00Interessants les teves paraules, Boris. Van més en...Interessants les teves paraules, Boris. Van més enllà de la meva intenció en aquesta nota. Constato en elles una intenció comuna, treballar per un canvi profund del model d'escola. També algunes discrepàncies, potser alguna de fons. Em centro en una d'elles i deixem les altres per un café (al bar del costat del BNou?).<br />El tema de les competències no és un simple canvi metodològic. Potser per al departament d'educació ho sigui, no ho conec prou bé. Per a mi és un canvi de paradigma en els següents sentits:<br />1. Les competències desplacen l'equilibri des dels aprenentatges de continguts propis de les matèries cap el desenvolupament de capacitats pròpies de les persones. Regiren les intencionalitats educatives tradicionals. I això comporta una nova finalitat d'allò que es fa a l'escola.<br />2. En aquest nou context la necessitat es converteix en exigència, la personalització (i el que comporta: estils d'aprenentatge, diversificació de recursos en els espais educatius, adaptació de processos, cultura col·laborativa del professorat, recorreguts curriculars a llarg termini i itineraris de treball a la'ula, diversificació de contextos d'activitat simultània, ...) implica una visió alternativa del disseny curricular, del seu desplegament, de la forma d'agrupar als alumnes, de la forma de desagrupar-los, dels espais que s'ocupen, del que esdevè en ells, de qui intervé i com ho fa (sí, aquí hi ha metodologies), i d'altres aspectes que impliquen decisions dels alumnes i també de les seves famílies. Pel que jo conex, això és una nova escola.<br />3. Potser no sigui l'escola en la que tu penses, potser la meva visió està limitada per la meva concepció del món, i aquesta concepció m'impossibilita veure'n d'altres. Què limitats som els humans, i quin bon exemple en soc jo! Ara bé en tota aquesta globalitat, el canvi tecnològic, i això em sembla que ho compartim, és un simple instrument. No li veig jo el caràcter facilitador, però tampoc negarè el que altres poden veure clar.<br />4. L'enfocament per competències del procés educatiu, és un canvi de paradigma; canvi que no es produirà senzillament perquè a ningú li interessa de veritat.<br /><br />Gràcies per passar per aquí.<br />RamonRamon Grauhttps://www.blogger.com/profile/12568924698668169132noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8307051667618839049.post-62587056327427623472010-09-30T14:13:34.640-07:002010-09-30T14:13:34.640-07:00Benvolgut Ramon,
1. El canvi digital és necessari...Benvolgut Ramon,<br /><br />1. El canvi digital és necessari. Jo diria que imprescindible en el present o, si vols, en el futur immediat. Jo crec que fer això ja val la pena, tot i que tinc algunes reserves sobre el model de digitalització optat.<br /><br />2. Aquest canvi NO portarà aparellat cap canvi metodològic, ni competencial. Simplement oferirà un escenari nou en el que POTSER els canvis metodològics o competencials seran més fàcils. Fer-lo en centres nous és una bona proposta: sempre és més fàcil començar que re-començar un centre.<br /><br />3. L'impacte d'aquests centres, però, està sobrevalorat. Són bolets que no tenen, ni tindran l'impacte sistèmic que cal per a reconfigurar el sistema educatiu. La metodologia o el treball per competències seran POTSER una millora parcial de la qualitat educativa, no el canvi radical que l'educació necessita.<br /><br />4. Si volem canviar l'educació radicalment, cal canviar la demanda social sobre l'escola. És a dir, l'escola no es canviarà a si mateixa, com sembla que vosaltres penseu. <br /><br />Això darrer encara està molt verd i ho hem de reflexionar, aprofundir i inventar un model viable amb agents externs. De moment, acabem amb la digitalització, després obrim centres innovadors i construïm una visió nova, més basada en la transformació de la funció social de l'escola que no pas en canvis metodològics o competencials. Un programa pels propers 10 anys en el que caldran docents com tu, Ramon.<br />Ja et pots anar preparant... :-)<br /><br />Un plaer llegir-te, mestre!Borishttp://lamiradapedagogica.blogspot.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8307051667618839049.post-72859991282620619682010-07-27T05:44:33.080-07:002010-07-27T05:44:33.080-07:00Penso que és senzillament perquè fa anys que ho cr...Penso que és senzillament perquè fa anys que ho creus.Ramon Grauhttps://www.blogger.com/profile/12568924698668169132noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8307051667618839049.post-81510730887001760392010-07-27T04:52:38.341-07:002010-07-27T04:52:38.341-07:00M'ha agradat això de que "El veritable ca...M'ha agradat això de que "El veritable canvi és competencial, no digital". Per què serà? (Àngel D)Anonymousnoreply@blogger.com